Radikal Gazetesi Otomotiv Editörü Mehmet Ali Kantarcı Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Mehmet Ali Kantarcı

Radikal Gazetesi Otomotiv Editörü

Unutulmaz lansmanlar

Otomotiv sektörünün en heyecan verici organizasyonlarının başında şüphesiz yeni model tanıtımları yani “lansmanlar” geliyor. Lansmanlar ve test sürüşleri pazara sunulacak modellerle ilgili verdiği ipuçları, değerlendirmeler ve bilgilendirme için vazgeçilmez bir unsur.

Ulusal ve uluslararası yapılan bu tanıtımlar, otomotiv markalarının o günkü stratejilerine göre bazen bir toplantı bazen yüzlerce kilometrelik test sürüşü bazen de bir gazete-tv-radyo reklamıyla oluşturuluyor. 20 yılı aşan gazetecilik mesleğimin yaklaşık 15 yılını da otomotiv editörlüğüyle geçirdiğimden, katıldığım ve zihnimde yer eden birkaç “unutulmaz lansmandan” söz etmek istiyorum.

Dallı Turizm

Otomotivciler bilirler. Bir rivayettir ki sektörün duayenlerinden Ali İhsan İlkbahar ve Hakki Ağabey (Tolunay) Ford T'nin ABD'deki ilk lansmanına buharlı gemi ile gitmişler. Şaka bir yana 90'ların başından itibaren lansmanlara damgasını adını vuran kişi rahmetli Erol Dallı'dır. Cumhuriyet Gazetesi'nde yıllarca üst düzey görevlerde bulunan Erol Ağabey emekliliğinde otomotiv sektörüne geçerek birçok başarılı araç lansmanına imza atmıştır. Hatta yurt dışında yaptığı organizasyonlarla adı o zamanlar “Dallı Turizm” olarak anılan Erol Ağabeyle 90'ların ikinci yarısında katıldığım “Fiat 178” projesi tanıtımı Roma'dan Torino'ya oradan Napoli'ye kadar uzanan ilginç ve zevkli bir lansmandı. Fiat, Ferrari tesislerini gezen biz medya mensupları ilginç haberlerin yanı sıra unutulmaz anılar da yaşadık. O zamanlar Tofaş'ta “genç” bir mühendis olarak Saffet Üçüncü de bu tura katılanlar arasındaydı.

Profesyonel lansmancı

178 projesinin ana otomobili Palio'nun yerel lansmanında ise sektör önemli bir ders aldı. GAP Bölgesi'nde yapılan test sürüşlerine katılan bazı yerel gazeteciler aracı “hız makinası” yolları da “pist” sanınca taklalı, dönmeli kazalara sebep oldular. Şanslıydık ki hayatını kaybeden olmadı. Ancak o zaman marka iletişimcileri önemli bir kriteri keşfettiler: “Test sürüşlerine her gazeteciyi çağırmak doğru değil”. Gerçekten de ayağında 500 BG'lik bir gücü zapt etmek, virajlara doğru girip, off-road'da ise aracı çamura saplamamak biraz da olsa hüner istiyor. İşte bu tür olaylar hepimizin zamanla gülümseyerek bahsettiği “profesyonel lansmancı” terimini ortaya çıkardı!

İthalatçılar daha başarılıydı

90'lı yılların ikinci yarısında yapılan tanıtımlarda, VW Caravelle'in 18 Ağustos 1999 depreminden sadece 1 hafta öncesindeki Amasya'daki “Güneş Tutulması” temalı olanı unutmak imkansız. O zamanki Genel Müdür Arif Cengiz'in renkli kişiliğini model lansmanlarına yansıttığı tanıtımlardan biri olan organizasyonun anıları hala konuşulur. Cengiz'in bir “ilke” imza atarak DSM Alper Sesli'ye yaptırdığı “snow rafting” de birkaç kaburgasına mal olmasına rağmen adrenalin isteyen medyacılar için bir kilometre taşı oldu diyebiliriz. Cengiz'in şu an ortağı olan ve bir zamanlar Pilsa Direktörlüğünde, “ tek” modelle satış harikaları yaratan Yusuf Soylu'nun “Mitsubishi Carisma” Dalaman tanıtımı da profesyonel lansmancıların unutulmazlarından… 90'lı yılların önemli bir özelliği de yerlilerin fazla satış kaygısı ve yeni modeli bulunmadığından lansmanlarda ön plana çıkmamasıydı. Gümrük birliği ardından pazar paylarını hızla artıran ithalatçılar lansmanlarda da trendleri belirlediler.

21'inci yüzyıl değişimi

21'inci yüzyıla gelince lansmanların boyutu da değişti. Artık dünyanın herhangi bir bölgesinde yapılan tanıtım internetle “online” olarak duyurulabiliyor. Ancak yine de araçların lansmanında insani unsurdan vazgeçmek imkansız. Bu yüzyılın unutulmayanları arasında Vedat Uygun'un VW binek modellerinde ABD, Bulgaristan'da yaptığı Jetta ve CC'den bahsedebiliriz. Brisa'nın kutuplarda lastiğinin performansını test ettirdiği “Ice Hotel” lansmanları da başarılı örnekler arasında geliyor. Şüphesiz ki araç tanıtımları sektörle birlikte devam edecek. Elektrikle, güneş enerjisiyle, hidrojenle çalışan otomobiller, kendini yenileyen lastiklere kadar milyonlarca yenilik çeşitli organizasyonlarla tüketicilere tanıtılacak. Rekabetin ayyuka, kar marjlarının minimumlara indiği otomotiv sektöründe yine pazarlama en ön planda. Doğaldır ki otomotivciler lansmanlarında ne kadar parlak fikir ve yenilikle aracı tanıtırlarsa hem medya hem de tüketici nezdinde “unutulmaz” oluyorlar. Deneyin ve görün. Herkese iyi lansmanlar…


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next