AB İklim Paketi Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

ACEA, AB İklim Paketini değerlendirdi: “Karar vericiler büyük resmi dikkate almalı”

Eric-Mark Huitema

ACEA Genel Sekreteri

ACEA Genel Sekreteri Eric-Mark Huitema, ACEA AB İklim Paketi’ni değerlendirdi. Avrupa Parlamentosu ve Konseyi’nin önümüzdeki günlerde “Hedef 55”in şarj altyapısı, CO2 hedefleri veya emisyon ticaret sistemi gibi birçok kilit unsura ilişkin nihai konumlarını kabul etmeye hazır oldukları AB İklim Paketi için kritik bir zamanda olduğumuzu belirten Huitema, şu değerlendirmeleri yaptı:

“Bu kritik noktada, Avrupa Parlamentosu üyeleri ve AB bakanlarını bu konular için bağımsız mevzuat olarak oy kullanmamaya, Hedef 55’i tek bir paket olarak kabul etmeye çağırıyoruz. Aslında, hepsi karmaşık bir yapbozun parçaları; sadece bir parça eksik olursa tüm yapboz dağılacak.

Elbette tüm ACEA üyeleri Avrupa’nın 2050’ye kadar iklim nötrlüğüne ulaşma hedefini destekleyerek CO2 emisyonlarını sıfıra indirme konusunda kararlı. Neredeyse her yıl AB’de satılan her beş araçtan birinin elektrikli araç olduğunu gösteren en son verilerimizle, sektörümüzün bugün pazardaki yatırımlarının meyvesini gerçek anlamda görebiliyoruz.

Ancak elektrikli araç pazarının hala kırılgan olması, önümüzdeki yıllar için gidişatı tahmin etmeyi zorlaştırıyor. Gerçekten de elektrikli araçlara yönelik gelecekteki tüketici talebi, destek önlemlerine, özellikle de şarj altyapısının yaygın olarak kullanılabilirliğine büyük ölçüde bağlı.

Üye ülkeler önümüzdeki günlerde, önerilen Alternatif Yakıtlar Altyapı Tüzüğü (AFIR) hakkında bir pozisyon almaya hazır olduklarından, AB genelinde şarj noktalarını ve hidrojen istasyonlarını büyütmek için acil eylem talebimizi yineliyoruz.

“Avrupa Elektrikli Araç Şarj Altyapısı Ana Planı için derneklerle güçlerimizi birleştirdik”

Altyapı konusundaki tartışmalara, bazı gerçekler ve verilerle katkıda bulunmak için bir Avrupa Elektrikli Araç Şarj Altyapısı Ana Planı geliştirmek amacıyla, geçen yıl McKinsey ve e-mobilite ortamından çeşitli derneklerle güçlerimizi birleştirdik. Bu plan, Mart ayında yapılan sektörler arası toplantıda son haline getirildi. Bu araştırma raporuna göre, Avrupa Komisyonu tarafından otomobiller için yüzde 55 CO2 azaltımına ulaşmak amacıyla, 2030’a kadar AB genelinde 6,8 milyona kadar kamu şarj noktasından oluşan bir ağın gerekli olacağı öngörüldü. Bu rakam halihazırda AFIR teklifinde öne sürülen rakamın neredeyse iki katı ve bugün mevcut 300 bin şarj noktasından çok uzak. Bu nedenle bu teklifin zayıflatılmasından ziyade güçlendirilmesi gerektiği oldukça açık. Zayıflatılmış bir AFIR, güçlendirilmiş CO2 hedefleriyle uyumlu değildir!

Dahası, şu anda karşı karşıya olduğumuz şarj cihazlarının asimetrik dağılımını ele almak için farklı üye ülkeler arasında uyumlu hale getirilmiş AFIR hedeflerine ihtiyacımız var. Gerçekten de en son veriler, tüm şarj noktalarının neredeyse yüzde 70’inin sadece dört AB ülkesinde bulunduğunu ve kalan yüzde 30’unun 23 ülkeye dağıldığını gösteriyor. Farklı üye devletler için bir dizi esneklik getirmek, yalnızca bu durumu daha da kötüleştirme riskini taşıyor.

Özellikle kamyonlar için halka açık şarj istasyonlarının günümüzde pratikte bulunmadığı göz önüne alındığında, bu araç segmenti için şarj cihazı ağını hızla artırmak imkânsız bir görev gibi görünebilir. Fraunhofer ISI ile yaptığımız çalışma sayesinde bunu daha yönetilebilir bir görev haline getirmeyi başardık. Fraunhofer, sürücülerin bugün durdukları yerlerde elektrikli kamyonları şarj etmek isteyeceklerine dayanarak, bu konumların tam olarak nerede olduğunu ve en sık hangi durakların kullanıldığını belirledi.

Analiz, Avrupa’da kamyonların en çok durduğu yerlerin yüzde 10’unun, kamyonların yaptığı tüm durakların yüzde 50’sini oluşturduğunu gösterdi. Bu kamyon duraklarının tam olarak nerelerde bulunduğunu belirleyen bir dizi yakınlaştırılabilir harita yayınlandı. Hükümetlerin ve sektör paydaşlarının, altyapı yatırımlarını en çok ihtiyaç duyulan yerlere kurmayı hedeflemek için bu haritaları çok değerli bulacaklarından son derece eminiz.

Şu anda (bu yılın sonunda gelecek ağır hizmet araçları için CO2 standartları revizyonundan önce) politika yapıcılar kamyonlar için AFIR hedefleri belirleyerek, halihazırda bu on yılın sonunda karayolu taşımacılığından beklenebilecek CO2 azaltımlarını da belirliyorlar.

Elbette tüm şarjlar halka açık şarj noktalarında gerçekleşmiyor. Bu nedenle ACEA, evlerde ve iş yerlerinde şarj tesislerine odaklanarak AFIR’i tamamlayan Binaların Enerji Performansı Direktifi’nin (EPBD) gözden geçirilmesini memnuniyetle karşılıyor. Bununla birlikte, artan bir elektrikli araç pazarı güncellemesi için doğru koşulları yaratmak amacıyla konut ve konut dışı binalarda (mevcut binalarda, büyük yenilemelerden geçenlerde veya yeni binalarda) şarj noktaları için daha net ve iddialı hedefler belirlenmesi için çağrıda bulunuyoruz.

“Tedarik zinciri kesintileriyle karşı karşıyayız”

Sektörümüzün karşı karşıya olduğu çok güncel diğer bir zorluk, devam eden tedarik zinciri kesintileri. Covid-19 sırasında başlayan ve mevcut jeopolitik ortamdan dolayı şiddetlenen bu sorunlar, bileşenlerin bulunabilirliğini ve maliyetini etkilerken, fiyatlar son aylarda kelimenin tam anlamıyla fırladı. Ne yazık ki bu aksaklıkların birkaç yıl sürmesi bekleniyor. Özellikle akülerde ihtiyaç duyulan hammaddelerin büyük ölçüde Avrupa dışından tedarik edildiğini düşündüğümüzde, bu durumun AB karar alıcılarının elektrikli mobiliteye geçişi dikkatli bir şekilde hazırlamaları ve planlamaları için daha fazla neden oluşturduğunu görüyoruz.

Fiyatlardan bahsettiğimizde, binalar ve karayolu taşımacılığı için karbon fiyatlandırması konusuna geliyoruz. Avrupa’nın karayolu taşımacılığı sektöründe fosil yakıtların kullanımını aşamalı olarak kaldırmak için doğru fiyat sinyallerini belirleyen güçlü bir sistemi devreye sokması elzem. Aynı zamanda, bunun karayolu kullanıcıları üzerinde yaratacağı etkiyi dengelemek ve uygun fiyatlı düşük ve sıfır emisyonlu alternatiflere erişimlerini sağlamak da önemli.

AB genelinde, evde ve iş yerinde şarj noktalarıyla tamamlanan yoğun bir kamu altyapısı ağı, tutarlı bir karbon fiyatlandırma sistemi, güvenli bir hammadde tedariki, tüm araç türleri için güçlendirilmiş CO2 hedeflerine ulaşmak için hayati önem taşıyan “etkinleştirici” koşullardan sadece birkaçı. Otomobiller ve kamyonetler için CO2 hedeflerini belirlerken, AP üyelerini tüm zincirin tek bir halkasına değil, büyük resme bakmaya çağırıyoruz.”


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next