sahibinden.com CMO’su Nazım Erdoğan Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Nazım Erdoğan

sahibinden.com CMO

“Türkiye, 2020’de e-ticarette olgun pazarlar arasına girdi”

“2019'da 3,4 trilyon dolar tutarında olan küresel e-ticaret hacmi 2020’de yüzde 26 büyümeyle 4,3 trilyon dolara ulaştı. 2021’de yüzde 14 artışla 4,9 trilyon dolara yükseleceği tahmin ediliyor. Aşılanmaların hızlandığı ve normal hayata dönmeye başladığımız bu dönemde kullanıcıların bir bölümü dijital alışveriş alışkanlıklarını sürdürecekler. Bir kısım tüketici ise fiziksel ortamlara duyduğu özlemle yeniden geleneksel alışveriş yöntemlerini tercih edecek.”

2021 yılının ilk yedi ayı sahibinden.com’dan hareketle Türkiye için sizce nasıl geçti? Yıl sonu ve 2022 beklentileriniz nelerdir?

Aşılanmaların hızlandığı ve normal hayata dönmeye başladığımız bu dönemde kullanıcıların bir bölümü dijital alışveriş alışkanlıklarını sürdürecekler. Bir kısım tüketici ise fiziksel ortamlara duyduğu özlemle yeniden geleneksel alışveriş yöntemlerini tercih edecek. Biz de dijital alışverişi kolaylaştırmak amacıyla sunduğumuz S-Param Güvende ile güvenli alışveriş yapma konforunu, taksit ve kolay iade gibi ek hizmetlerle zenginleştirdik. 

Dünyada ve ülkemizde elektronik ticaret hacmi hakkında bilgi paylaşabilir misiniz?

2019'da 3,4 trilyon dolar tutarında olan küresel e-ticaret hacmi 2020’de yüzde 26 büyümeyle 4,3 trilyon dolara ulaştı. 2021’de ise yüzde 14 artışla 4,9 trilyon dolara yükseleceği tahmin ediliyor. Covid-19 etkisiyle hızla büyüyen bu küresel pazar içerisinde e-ticaretin GSYH'ye oranı Türkiye’de yüzde 4,5'e ulaştı. Böylelikle Türkiye 2020’de olgun pazarlar arasına girmiş görünüyor. Türkiye'de e-ticaret harcamaları 2020’de 226 milyar TL olurken, yurt içi satıcıların e-ticaret hacmi 216 milyar seviyesinde gerçekleşti.

sahibinden.com’un bugün ulaştığı yeri ve önemini paylaşabilir misiniz?

e-Ticaret sektöründe 21. yılımızı geride bıraktık. İşimizi yaparken başlıca önceliğimiz, kullanıcılarımızla empati kurabilmek ve onların ihtiyaçlarını iyi anlamak, bu noktada bize gelen geri bildirimleri detaylı şekilde değerlendiriyor, teknolojide uzman ekibimizle taleplerine karşılık gelen ürün ve hizmetleri hızlı ve güvenli bir şekilde hayata geçirebiliyoruz. Bu çevikliğimiz sayesinde pandemi döneminde kullanıcılarımızın işlerini ve faaliyetlerini kesintisiz yürütmesi için pek çok uygulama hayata geçirdik. Örneğin, videolu ilan ve “Görüntülü Arama ile Gezme” özellikleri sayesinde, Vasıta ile Emlak kategorisindeki alıcılar ve satıcılar sosyal mesafe kurallarına uygun şekilde işlerini ve faaliyetlerini sürdürdüler.

Ulaştığınız kullanıcı sayısı, çalışan sayısı, günlük ziyaret sayısı, yayımlanan ilan sayısı, kategori vb. büyüklükleri ifade eden verileri paylaşabilir misiniz?

150’ye yakını 2017’de hayata geçen Ar-Ge merkezinde olmak üzere 800’e yakın çalışanımız, 5 milyondan fazla aktif ilan ve yüz binlerce ürün çeşidiyle, Türkiye’nin her şehrindeki kullanıcılara dokunan çok canlı bir elektronik ticaret ve ilan platformuyuz. Haziran 2021’de ayda 56 milyon kullanıcı tarafından 392,3 milyon kez ziyaret edildik ve sayfalarımız 10,3 milyar kez görüntülendi.

“2021’in ilk yedi ayında en çok ‘Vasıta’ kategorisinde talep artışı gözlendi.”

sahibinden.com 2021’in ilk yedi ayında en çok hangi kategorilerde tercih edildi?

Pandeminin de etkisiyle artan araç fiyatlarından dolayı Vasıta kategorisinde ciddi oranda bir talep atışı gözlemlendi. Özellikle ikinci el araba piyasası oldukça hareketliydi. Karantina tedbirleri dolayısıyla şehir içi ve şehirlerarası ulaşımda kişisel araçlara talep yüksek. Kısmi sokağa çıkma kısıtlamalarının sürdüğü dönemde yiyecek ve giyim sektörü kategorileri de hareketlendi. Yaz dönemine girerken kullanıcıların tatil için ev, karavan, kamp malzemeleri gibi arayışları arttı. Sonbahar döneminde de okullara hazırlık amaçlı elektronik aletler kategorisinde hareketlenme bekliyoruz.

“Kullanıcılarımızın zamanını en verimli nasıl kullanacağına odaklanıyoruz”

sahibinden.com’un uzun dönemde ne gibi hedefleri var?

sahibinden.com’da, farklı kategorilerde seslendiğimiz farklı kitleler mevcut. Bizler her birinin önceliklerini, beklentilerini tanımaya ve hizmetimizi bu beklentiler doğrultusunda şekillendirmeye gayret ediyoruz.

Platformumuzda kullanıcılar, milyonlarca ürün arasından aradıkları ürünü kolayca bulabiliyorlar. Kullanıcılarımızın zamanını en verimli nasıl kullanacağına odaklanıyoruz. Bunun için büyük verileri yapay zekâ ve makine öğrenimi ile destekliyoruz. Bu alana yatırımlarımız devam ederken müşteri deneyimini ön planda tutuyoruz ve kişiselleştirmeye önem veriyoruz. Örneğin uluslararası ödüllü "Fotoğraftan Araç Tanıma" özelliği ile bir aracın herhangi bir açıdan çekilmiş fotoğrafı ile marka, model, kasa tipi ve yıl bilgilerini tanımlanabiliyor. O modele ait ilanlar milyonlarca ilan arasından hızlı bir şekilde listelenebiliyor.

Oto360 platformu çatısı altında yer alan “Araç Değerleme” servisi de sahibinden.com’daki en güncel, güvenilir ve kapsamlı ilan verilerini kullanarak makine öğrenimiyle geliştirilen bir teknoloji üzerinde çalışıyor. Burada almak, satmak veya sadece değerini öğrenmek istenilen aracın piyasa değerini merak edenlere, tek sayfada hızlı ve kolayca fiyat öğrenme fırsatı sunuyoruz. 

sahibinden.com’da ilanların kaçta kaçını otomobil ilanları oluşturuyor, günlük kaç otomobil ilanı giriyor/kalkıyor, ortalama bir ilan ne süre ile kalıyor, daha çok hangi kategoride araçlar aranıyor gibi 2021 yılına dair istatistiki verileri bizimle paylaşabilir misiniz?

5 milyondan fazla aktif ilan ve yüzbinlerce ürün çeşidiyle hizmet veren sahibinden.com’da Vasıta kategorisi 650 bine yakın aktif ilanıyla sahibinden.com’un en çok ziyaret edilen ana kategorilerinden biri. Bu kategorideki ilanların yüzde 60’nı otomobil, yüzde 9’unu Minivan & Panelvan ve yüzde 9’nu Arazi, SUV & Pickup ilanları oluşturuyor.

En güncel olarak Temmuz 2021’in istatistiki verilerine göre en çok ilan verilen vasıta kategorisi Otomobil. Otomobil kategorisini; Minivan ve Panelvan, Arazi, SUV ve Pick-up, Motosiklet ve Ticari Araçlar takip ediyor. En fazla gece 22:00-23:00 aralığında incelenen araç ilanlarının ortalama bakılma süresini ise 10 dakika 3 saniye. 

“Otomotiv pazarının gelecek planlarına tüketicilerin sürdürülebilirlik beklentileri yön veriyor.”

Otomotiv sektörünün Türkiye’deki rolünü nasıl değerlendiriyorsunuz?

Otomotiv sektörü Türkiye dahil olmak üzere tüm dünyada oldukça canlı ve dönüşüm halinde bir sektör. Tüketicilerin sürdürülebilirlik beklentileri, otomotiv pazarının gelecek planlarına yön veriyor. Mevcut araç stoklarına baktığımızda ise pandemi ve çip krizi nedeniyle birçok sıfır aracın üretiminde dünya genelinde aksaklıklar yaşandı. Bunun sonucunda ikinci el araba piyasasında talep artışı kaydedildi. Türkiye pazarında da dövizdeki iniş-çıkışları ve vergi, ÖTV uygulamaları arz-talepteki değişimleri tetikledi.

Ülkemiz nüfus yapısı itibarıyla vasıta talebi konusunda önümüzdeki yıllarda da hareketli bir pazar olmaya devam edecek. Devlet teşvikiyle üreticilerin de dünya piyasasındaki gelişmeler doğrultusunda üretimi canlandırmasını bekliyoruz. Bunun da genel olarak ekonomiye olumlu bir etki yapacağını öngörüyoruz.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next