Autorola Genel Müdürü Oğuzhan Saygı Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Oğuzhan Saygı

Autorola Genel Müdürü

“Otomotiv sektörü, Ar-Ge’nin merkezi haline geldi”

Autorola Genel Müdürü Oğuzhan Saygı, otomotiv sektörünü ve ikinci el araç alım-satım piyasasını ODD Dergi için değerlendirdi. Yeni ÖTV düzenlemesinin yılın son iki ayında sıfır araç fiyatlarındaki kur baskısını azaltarak satışa hareketlilik kazandıracağını  belirten Saygı, “Dünya genelinde, araç alım-satımında beş kişiden dördü online platformları kullanırken, Türkiye’de de kurumların geleneksel iş modellerini online platform kullanımıyla birleştirerek kanal zenginliğinden fayda sağladıklarını görüyoruz” diyor.

2018’e genel olarak baktığımızda sektörünüzü nasıl değerlendiriyorsunuz?

2018 yılı otomotiv sektörü için beklenmedik bir yıl oldu. 2018 yılının ilk aylarında hedeflerimiz doğrultusunda ilerlerken, yılın ikinci yarısında ekonomik iklimin değişmesi nedeniyle planlarımızı revize etmemiz gerekti. Sıfır araç fiyatlarındaki artış, yükselen enflasyon ve faizler ikinci el araç pazarında da fiyat artışı ve beraberinde yavaşlamayı getirdi. Ama tabii ki ilk 10 ayda sıfır araç pazarında gerçekleşen yaklaşık yüzde 30 daralma kadar olmamakla birlikte; ikinci el pazarında da yüzde 5 seviyelerinde bir daralma gerçekleşti. Ekim ayının son gününde açıklanan yeni ÖTV düzenlemesinin yılın son iki ayında sıfır araç fiyatlarındaki kur baskısını azaltarak satışa hareketlilik kazandıracağını, uzun vadede de ikinci el araç satışlarına olumlu etkisinin olacağını düşünüyorum.

2019’dan sektörel beklentileriniz neler?

2019 yılı bizim için hem fırsatların hem tehditlerin yaşanacağı bir yıl olacak. Şirketlerin risk yönetimine daha fazla ihtiyaç duyacağı ve ticari hayatta verimliliğin daha önemle üzerinde durulacağı bir ortamda, hızlı karar almanın, veri kullanımının, gelir, nakit akışı ve araç stok yönetiminin ve iş süreçlerindeki performans ölçümlerinin önemi artacak. Bu koşullarda, sağladığımız hizmetlerin sektör için daha önemli bir hale geleceğini düşünüyorum.  

Araç alım-satım konusunda Türkiye’de hangi uygulamalar öne çıkıyor, hangi uygulamalar dünya genelinde farklılaşıyor? Türkiye’nin öncü olduğu uygulamalar var mı?

Dünya genelinde, araç alım-satımında beş kişiden dördü online platformları kullanırken, Türkiye’de de kurumların geleneksel iş modellerini online platform kullanımıyla birleştirerek kanal zenginliğinden fayda sağladıklarını görüyoruz. Ancak bu karma iş modelinde de online kanalların kullanımı gün geçtikçe artıyor. Araç alım-satım sürecinde doğru kanallardan doğru aracı doğru fiyatlama ürünlerini kullanarak tedarik etmek daha da önemli hale geldi. Sıfır araç pazarının daralmasıyla, yıllardır oluşturulmak istenen ikinci el araç ticareti için bir fırsat ön plana çıkıyor. Nitekim; Autorola açık artırma platformunun gün geçtikçe kurumların araç alım-satım süreçlerinin daha fazla bir parçası olduğunu görüyoruz. Bizim gibi online doğmuş ve bu konuda yatırımlarına devam eden firmaların varlığıyla Türkiye de Avrupa’daki dijital dönüşümü hızla yakalamak konusunda önemli adımlar atıyor. Online platformları kullanan kurumlar, online sürecin avantajlarını yaşayarak hızlı hareket edebiliyorlar. Bu da genel anlamda ikinci el stok yönetimi, finans yönetimi ve verimlilik anlamında fayda sağlıyor.

Bu konuda Türkiye dünyayla kıyaslandığında hangi durumda?

Ticaret Bakanlığı’nın ikinci el araç satışındaki yeni düzenlemesi ile birlikte ikinci elde de bir kurumsallaşma sürecine girildi. Bu sayede Türkiye’de ekspertiz ve hizmet kalitesi artacak, ticaret daha güvenli ve şeffaf bir yapı kazanacak.

Türkiye çok dinamik bir pazara sahip. Sektörde ikinci el pazarında her 30 günde araçların yüzde 85’i satılıyor, yerine yeni araçlar pazara giriyor. Aynı zamanda büyüme potansiyeli yüksek olduğu ve kültürel olarak farklı dinamiklere sahip olduğu için de dünya pazarlarından farklı olarak daha önce hiç denenmemiş iş modelleri de gelişebiliyor.

Autorola’nın açık artırmaya satışa sunulan araçlar hakkındaki istatistikleri paylaşır mısınız? En çok hangi marka, hangi model, hangi yaşta araçlar satılıyor?

Autorola online açık artırma platformu, B2B bir platform. Kurumlar perakende satacakları araçları bu platformdan tedarik ediyor. En çok satılan ilk 10 marka/modeli; Ford Focus ve Tourneo, Fiat Linea ve Egea, Renault Fluence, Clio ve Symbol, Opel Astra, VW Polo ve Peugeot 301 olarak sıralayabiliriz. En çok üç yaşa kadar olan araçların satıldığı platformda ağırlığı 50 bin - 75 bin TL fiyat aralığındaki araçlar oluşturuyor.

Autorola olarak, açık artırma platformundaki alım-satım datasından çok daha fazlasına sahip olduğumuzu söyleyebilirim. Autorola’nın iş zekâsı seti Indicata sayesinde büyük verinin işlendiği analizi kendi iş modellerimiz ve süreçlerimizde kullanıyoruz ve müşterilerimize de sunuyoruz. Bu analiz, Türkiye genelinde tüm marka/modellerin arz talep durumunu, satış trendlerini, pazardaki satış hızlarını, B2B ve B2C fiyatlarını veriyor bize. Hatta bu analizi coğrafi bazlı da görebiliyoruz. Bu kapsamlı analiz sayesinde kurumlar ikinci el ticaretlerini veriyi kullanarak, stratejilerini belirleyerek daha verimli yönetebilirler.

 “Paylaşım ekonomisinin yaygınlaşması araç sahipliğini azaltabilir ve araç kiralama sektörünü geliştirebilir. Diğer yandan araç sahipliğinde araçların daha yüksek kapasiteyle kullanılacak olması daha çok yıpranmaya neden olacağından araç satışlarına olumlu etki sağlayabilir.”

Autorola olarak sektörümüzde nasıl bir rol üstlendiniz?

Teknolojinin gelişimi ve dijitalleşmenin artmasıyla sektörün gelecek trendleri yakalayabilmesi için iş modellerinin de değişim göstermesi gerekiyor. Bu noktada Autorola olarak; 20 yıllık online tecrübemizle, ikinci el araçların yeniden pazarlanma sürecinde 360o online hizmet sağlayarak sektörde OEM’ler, kiralama şirketleri, bankalar, leasing firmaları, bayi gruplarının daha verimli, daha hızlı, daha şeffaf ve dataya yönelik iş modelleriyle çalışmasını sağlıyoruz.

Üç ayrı iş birimi altında hizmetlerini gerçekleştiren şirketimiz; Autorola online açık artırma platformumuzda Türkiye’nin tüm illerinde bulunan araçları yerinden hareket ettirmeden ve ek bir maliyet oluşturmadan, hızlı bir şekilde online pazarlanmasına imkân sağlıyoruz. Autorola Solutions platformumuzda, büyük filoların ihtiyaçlarına uygun, stoklama, ekspertiz, satış, fiyatlama, IT sistemleri entegrasyonu gibi özel çözümler sunuyoruz. Araç stok yönetiminde yeni nesil ticari analiz, iş zekâsı seti ve pazar izleme yazılımı Indicata platformumuzda pazardaki anlık değişimlerin takip edilmesini, ikinci el araç pazarı hakkında en güncel, en doğru ve en hızlı bilgiye ulaşılmasını sağlıyoruz.

Küresel otomotiv sektörünün Ar-Ge ve inovasyon performansı ile alım-satım oranları arasında nasıl bir bağ bulunuyor? Türkiye bu konuda sizce hangi noktada?

Dünya ekonomisinin yaklaşık yüzde 5’ini oluşturan otomotiv sektörü, değişen çevre koşulları ve bilgi teknolojileri nedeniyle kapsamlı ve sürekli bir değişim içinde. Teknolojinin gelişimi, dijitalleşmenin etkileri, birçok ülkenin benzinli ve dizel araç kullanımını yasaklayacağını açıklaması, sektörü Ar-Ge’nin merkezi haline getirmiş durumda. Araç kullanım trendlerinin değişimi, araç paylaşımının artmasının araç sahipliğini düşüreceği ve özel araç satışlarını azaltacağı ve araç kiralama sektörünü geliştireceği öngörülüyor. Diğer yandan araç sahipliğinde araçların daha yüksek kapasiteyle kullanılacak olmasının daha çok yıpranmaya neden olacağı ve araç satışlarına olumlu etki sağlayacağı düşünülüyor. Türkiye de dünya otomotiv sektörünün içinde bulunduğu bu değişimin bir parçası olarak Ar-Ge yatırımlarını geliştirerek, yerli üretim aracıyla dünya otomotiv sektörü içinde yerini almayı planlıyor.

Otomotiv sektörünün yakın geleceğine ilişkin öngörülerinizi öğrenebilir miyiz?

Yakın gelecekte otomotiv sektöründeki kilit trendlerin içinde; büyük veriden değer yaratmanın ve online iş modellerinin yoğun kullanımı yer alacak.  Sektördeki markaların sıfır araçta olduğu gibi ikinci elde de marka değerlerini geliştirmek için yapılandırılmış iş modelleriyle çalışmaları, bayilerinin sıfır araçta olduğu gibi ikinci elde de yapılanmaları, performans kriterleriyle stok yönetimlerini sağlamaları, kiralama firmalarının risk yönetimleri ve verimlilik için doğru ve pazar verisiyle çalışmaları, dinamik olan sektörde “hızlı karar almanın”, doğru tedarik kanalları kullanarak stratejilerini oluşturmaları çok önemli. Biz, online yeniden pazarlama ve otomotiv IT çözümlerinde bilgi, deneyim ve tecrübeye sahip, dünya lideri bir şirketin Türkiye ofisi olarak, sektörde her türlü kuruma ikinci el süreç yönetiminde yenilikçi, ölçülebilir ve yönetilebilir süreçler tasarlayarak, anlık ve doğru pazar verisiyle ikinci el ticareti yapma konusunda hizmet vermeye hazırız.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next