Brisa Pazarlama Direktörü Evren Güzel Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Türkiye lastik endüstrisinin önde gelen şirketi Brisa’nın Pazarlama Direktörü Evren Güzel ile şirketin yatırımlarını, son dönemde öne çıkan yenilikçi ürünlerini ve sektördeki gelişmeleri konuştuk. Güzel, tüm dünyada kullanıcı beklentilerine paralel olarak, lastik pazarının dinamiklerinin de değiştiğini, bu nedenle stratejilerinde hizmet odaklı yeniliklere ağırlık verdiklerini anlattı.

Brisa’nın faaliyetleri, sektördeki yeri ve büyüklüğü hakkında bilgi verebilir misiniz?

Dünyanın en büyük lastik üreticisi Bridgestone ile Sabancı Holding’in ortak kuruluşu olan Brisa, bugün Türkiye lastik endüstrisinin lider şirketidir. “Yolculuğunuzun Geleceğini Tasarlıyoruz” vizyonumuzla bir inovasyon şirketine dönüşüm sürecindeyiz. Bu dönüşümle birlikte 2014’te Avrupa İş Ödülleri’nde “Ulusal İnovasyon Şampiyonu” olma başarısını gösterdik. Uluslararası rekabet etme tutkumuz, pazar ve müşteri odaklı yaklaşımımızla her gün yeniliklere imza atıyoruz.

Brisa markaları kaç satış noktasında kullanıcılarla buluşuyor?

Bridgestone, Lassa, Dayton, Firestone ve Kinesis marka lastikleri pazara sunuyoruz. Ürün ve hizmetlerimiz yurt içinde 1300’ün üzerinde satış noktamızda, Lassa markamız altında üretilen lastikler ise 70’e yakın ülkede, 580’in üzerinde Lassa tabelalı mağaza ve 5 bin satış noktasında araç sahipleriyle buluşuyor. Dünyanın en büyük lastik üretim tesislerinden biri olan İzmit fabrikamızda gerçekleştirdiğimiz üretime ek olarak, 300 milyon dolar yatırımla Aksaray’da kurulumu devam eden ikinci fabrikamızı da 2018’de devreye almaya hazırlanıyoruz.

Strateji planınız doğrultusunda öncelikleriniz ve odak alanlarınız nelerdir? Brisa’nın güçlü yönlerinden bahsedebilir misiniz?

Dünyadaki ekonomik ve sosyal dalgalanmaların ardından değişen tüketim alışkanlıkları ve kullanıcı beklentileri, her sektörde olduğu gibi lastik pazarının dinamiklerinin değişmesine de sebep oluyor. Bizim sektörümüzde de sadece ürün satmak artık yeterli değil ve farklılaşmak şart. Bize sektör liderliğini kazandıran stratejimizin temelinde sadece ürün odaklı değil, araç sahipleri ve iş ortaklarımıza dokunan hizmetlere de odaklanan yenilikler geliştirmek yer alıyor. Bir diğer deyişle; maliyet/fiyat odaklı rekabetin yönünü değiştirerek, müşterilerine servis/hizmet odaklı değer yaratan bir yaklaşıma sahibiz. Bu da müşterilerimiz ve iş ortaklarımızla kurduğumuz bağı güçlendiriyor.

Diğer yandan Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın teşviki ile belgelendirilen Brisa Ar-Ge Merkezi ve teknoloji ekibimizin çalışmalarıyla, son kullanıcı deneyimine öncelik vererek, şu anda %96 olan yerli üretimimizi artırma, yerli ürün tasarım geliştirme, pazarın ihtiyaçlarına çok daha hızlı yanıt verecek şekilde yeni ürünleri devreye alma konularına odaklanıyoruz.

Bunun ilk örneklerinden biri olarak 2014 yılından bu yana ithal ederek Türkiye pazarına sunduğumuz güçlü markamız Dayton’ı İzmit’teki fabrikamızda üretmeye başladık ve farklı ebatlarda kış lastiklerimizi de pazara sunduk.

Brisa ve sektör açısından 2017’yi nasıl değerlendiriyorsunuz?

2017 yılına hızlı bir giriş yaparak hem Lassa hem de Bridgestone markalarımızla yeni ürünlerimizi lanse ettik. İnovasyon anlamında çığır açan, RFT (Patlasa da gidebilen lastik) teknolojisini TPMS’ye (Lastik basınç izleme sistemi) sahip tüm araçlarda kullanılabilir kılan Bridgestone Driveguard ürünümüzle sektörümüzde yeni bir segment oluşturduk. Sahip olduğu teknoloji ile patlasa da 80 km hızla 80 km boyunca emniyetli bir sürüş sağlayan Bridgestone Driveguard’ı 15-18 jant aralığında farklı ebatlarda çok geniş bir yelpazedeki binek araç grubuna sunuyoruz.

Bağımsız pazar araştırma şirketi IPSOS’un binek, hafif ticari, ağır ticari ve tarım grubu segmentlerinde yaptığı araştırmada Lassa, tüm araç grupları toplamında en çok kullanılan lastik markası. Son 3 yılda yıllık ortalama yüzde 19 büyüyen 16” ve üstü segment 2017 yılı itibarıyla Türkiye’de pazarın yüzde 50’ye yakın bir bölümünü oluşturuyor. Bu eğilimden hareketle, 16” ve üstü segmentte konforlu ve sportif sürüş meraklıları için yüzde 100 yerli üretim olan Lassa Driveways ve Driveways Sport serisini pazara sunduk ve önemli bir başarı elde ettik. Driveways Sport ile 19” ve 20” ebatlarımızın da pazara sunulmasıyla Lassa’nın ebat kapsama oranı yüzde 90’lara çıktı.

Brisa olarak, 2017 yılının ilk 9 ayında iyi bir performans gösterdik. İlk 9 ayda, yurtiçi yenileme pazarında yüzde 5 büyüme kaydederken, kış lastikleri segmentinde pazarın üzerinde büyüdük. Şirketimizin net satış gelirleri yüzde 27 artış ile 1 milyar 621 milyon TL’ye ulaştı. Bu gelişmelerle; Türkiye’nin yenilik lideri olarak sağladığımız ürün, hizmetler ve iş modelleriyle liderliğimizi koruduk.

“Türkiye’de büyüyen bir araç parkı söz konusu. Türkiye’de araç sahipliği Avrupa’ya kıyasla dörtte bir seviyelerinde. Önümüzdeki yıllarda bunun artacağını öngörüyoruz.”

Brisa’nın 2018’de için gerçekleştirmeyi planladığı projeleri paylaşabilir misiniz? Lastik sektörünü nasıl bir yıl bekliyor?

Şu anda kış lastiği dönemine yönelik çalışmalarımıza odaklandık. Her kış dönemi ile birlikte sektörde yoğun bir hareketlilik yaşanıyor. Sektörde yerli üretici avantajlarımızı da kullanarak kış lastiği talebini karşılayacak şekilde planlarımızı yapıyor ve ürünlerimizi pazara sunuyoruz.

2012’de kış lastiğiyle ilgili yönetmeliğin ticari araç lastikleri için hayata geçmesiyle ve 2013’teki uygulamalarla beraber, araç sahiplerinin kış lastiği konusunda farkındalıkları önemli oranda arttı ve zorunluluk getirilmeyen segmentlerde de kış lastiği bilincinin yüksek olduğunu gözlemliyoruz. Bu doğrultuda pazarda binek ve hafif ticari araç segmenti içinde kış lastiği kullanım oranı yüzde 35’ler civarına ulaştı. Bu oran 2012’de yüzde 15-18 aralığındaydı.

Brisa olarak kış koşullarında güvenli ve emniyetli bir sürüş için kış lastikleri kullanımı konusunda bilinç ve farkındalığı artırmayı bir sosyal sorumluluk olarak ele alıyoruz. Bridgestone, Lassa ve Dayton markalı lastiklerimizle zorlu kış koşulları için müşteri beklentilerini, iklim ve coğrafi koşulları gözeterek en mükemmel performansı sunuyoruz. Temel hedefimiz ise emniyetli, sağlam, konforlu ve çevreci bir sürüş deneyimi sağlamak.

2018 yılında şirketimiz için en önemli kilometre taşlarından bir tanesi Aksaray’daki ikinci fabrikamızın devreye alınması olacak. Elbette pazardaki trendleri yakalayarak son kullanıcılarımızın ihtiyaçlarına yönelik ürün ve hizmetlere odaklanacağız. Ürün yerlileştirme çalışmalarımız da devam edecek.

Otomotiv sektöründeki trendler lastik üretimini nasıl etkiliyor?

Tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye otomotiv sektörü de global çapta meydana gelen ekonomik ve sosyal değişimlerden etkileniyor ve buna göre şekillenmeye devam ediyor. Türkiye’de büyüyen bir araç parkı söz konusu. Araç sahipliği açısından baktığımızda da Türkiye’de araç sahipliği Avrupa’ya kıyasla dörtte bir seviyelerinde. Önümüzdeki yıllarda bunun artacağını öngörüyoruz.

Diğer yandan, sektör büyümeye devam ederken, global trendlerin de etkisiyle eskisinden farklı bir pazarla karşı karşıya olacağız. Teknolojik inovasyon, iklim değişikliği ve şehirleşmenin yükselişi yeni tüketici ihtiyaç ve beklentilerini de beraberinde getiriyor. Bu trendler otomotiv sektörünü de yakından etkileyecek. Birbiri ile iletişim kuran araçların yanı sıra hibrit ve elektrikli araçların daha fazla tüketici tarafından tercih edileceğini göreceğiz. Öte yandan, artan mobilite ihtiyacı ile birlikte, araç paylaşımının ve araç filolarının tercih edilen bir yöntem olduğunu ve giderek artan rakamlara sahip olduğunu gözlemliyoruz. Bugün otomotiv sektörünün gündeminde elektrikli araçlar ve otonom sürüş bulunuyor. 2030 yılında pazarı otonom araçlar ve araç paylaşımının domine etmesi bekleniyor.

Elbette tüm bu değişimler lastik sektörüne de yansıyor. Biz de Türkiye’nin lider lastik şirketi olarak çalışmalarımızı bu trendlere uygun bir şekilde adapte ediyor ve bugünden geleceği şekillendiren adımları atıyoruz. Lastikten beklenen teknik özellikler de değişmeye başlıyor. Çok daha uzun ömür, yakıt tasarrufu, yüksek yol tutuş sağlayan, daha hafif ve düşük yuvarlanma direncine sahip lastiklerin tercih edileceğini öngörerek AR-GE ve inovasyon çalışmalarımıza ara vermeden devam ediyoruz.

Sektörde teknolojiye şekil veren en önemli konulardan biri sürdürülebilirlik. Lastikte ise geri dönüşüm konusunda yürütülen çalışmalar, güvenlik unsurundan ödün vermeksizin ağırlık azaltımı, lastiklerde yuvarlanma direnci düşürülerek yakıt verimliliğinde yapılan iyileştirmeler ve lastik kaplama prosesi otomotivde sürdürülebilirlik bilincine katkı sağlıyor. Brisa olarak, ortağımız Bridgestone ile birlikte lastiklerimizin sürüş performansı ve konforuna olan etkisi kadar çevre dostu olmasına da özen gösteriyoruz. Geliştirdiğimiz teknolojiler ile tüm kriterlerde yüksek bir başarı oranı yakalamış durumdayız.

Örneğin Bridgestone’un enerji verimli lastik teknolojisi “Ologic” ile tasarlanan ECOPIA Ologic, güneş enerjili araçlar gibi temiz enerji ile çalışan araçlara özel geliştirildi. “Bridgestone ECOPIA Ologic lastikleri, güneş enerjili araçların yanı sıra lüks segmentte üretilen elektrikli otomobillerde de orijinal ekipman olarak kullanılıyor.

Bir diğer pazar trendi ise yüksek jant grubuna sahip araçların tüketiciler tarafından daha fazla tercih edilmeye başlanması. Bu kapsamda hem Lassa hem de Bridgestone markamızla, yerli üretim avantajımızı da kullanarak pazardaki beklentilere hızla yanıt veriyor, ürün gamımızı genişleterek pazardaki kapsama oranımızı artırıyoruz.

“2018 yılında şirketimiz için
en önemli kilometre taşlarından bir tanesi Aksaray’daki ikinci fabrikamızın devreye alınması olacak. Elbette pazardaki trendleri yakalayarak son kullanıcılarımızın ihtiyaçlarına yönelik ürün ve hizmetlere odaklanacağız.”

Otomotiv sektörünün Türkiye ekonomisindeki yerini değerlendirebilir misiniz?

Türkiye otomotiv endüstrisi oldukça hareketli bir yıl geçiriyor. 2017 yılı Ocak-Eylül döneminde bir önceki yıl aynı döneme kıyasla, otomobil pazarı yüzde 3 daraldı. Yüksek ve dalgalı kur seviyeleri ve vergilerdeki artışın etkisi ile toplam araç satışları yüzde 2 düştü. Türkiye yenileme lastik pazarında ise, satış noktalarının kış lastiği alımlarının başlamasıyla, kış segmentinde bir büyüme kaydedildi ve bu grubun da katkısıyla, binek araç lastik pazarı yüzde 17 büyüdü.

 


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next