Boğaziçi Üniversitesi Gfk Otomotiv Araştırmaları Yöneticisi Yasemin Mutlulu Ana Sayfa > Seçtiğiniz Site Kısmı > 

Geleceğin otomobil kullanıcısı ne istiyor?

GfK, 6 ülkede 5 bin 800 tüketici ile akıllı araba pazarına ilgi ve eğilimi ölçmek için bir araştırma gerçekleştirdi. GfK Otomotiv Araştırmaları Yöneticisi Yasemin Mutlulu, sonuçları ODD Dergi için yorumladı.

 

 “Akıllı araba” kavramı son 5 yıldır hayatımızda. Avrupa’daki neredeyse tüm orijinal malzeme üreticileri (OEM) taşıtlarda dijital özellikler sunmaya başladı. İnternete bağlı olmakhayatımızın vazgeçilmez bir parçası olmaya başladıkça araç üreticileri de ürünleri üzerindeki geliştirmeleri bununla doğru orantılı yapıyorlar. Pek çok lüks araçta geniş ekranlar zaten mevcutken bu trendin devam edeceği öngörülüyor. 2016 sonları, 2017 başlarında daha premium araçlarda ön yolcu koltuğunda da ekranlar görülmeye başlanacak. Daha fazla “arttırılmış gerçeklik” (augmentedreality) deneyimi için orijinal malzeme üreticileri (OEM) arabaların ön camları veya yan aynaları için uyarı ekranlarını daha fazla nasıl geliştirebileceklerini araştırmaya başladılar bile. Ekran teknolojisindeki büyüme pek çok sektör için yeni kapılar açmaya, otomotiv sektörüne yeni oyuncular katmaya devam ediyor. Araç içi teknolojilerdeki ivme önümüzdeki yıllarda da devam edecek gibi görünüyor.

GfK tarafından Brezilya, Amerika, İngiltere, Çin, Rusya, Almanya’da gerçekleştirilen ve akıllı araba pazarına ilgi ve eğilimi ölçmeyi amaçlayan araştırmaya 5 bin 800 tüketici katıldı. Araştırma sonuçları geleceğin otomobil kullanıcısının istek ve tercihlerini ortaya koyuyor.

Araçlar akıllansa da endişeler değişmiyor

- Yeni teknoloji araçlarda sürücülerin ve yolcuların endişeleri neler, farklılaşan bir konu var mı?

Araştırmanın sonuçlarına göre “güvenlik” ve “emniyet” hem sürücüler hem de yolcular için en büyük endişe. Araç sahibi olan veya araba kullanan sürücüler ve yolcuların yüzde 39’u kazalar, yüzde 29’u agresif araç kullanımı, yüzde 28’i de araba hırsızlığı konularında endişelendiğini belirtiyor. Yani araçlar ne kadar akıllanırsa akıllansın temel endişelerimiz aynı kalıyor.

- Sürücüler araçlarının hangi özellikleriyle ilgileniyorlar?

Araştırma kapsamında bazı temel araç özellikleri üzerinde duruldu; sonuçlara bakıldığında ağırlıkla “aktif güvenlik önlemleri” en çok ilgi çeken özellik oldu. Her 10 sürücüden yedisi satın almayı planladıkları bir arabada “acil fren sistemi” özelliği sunulursa bu sistemi de satın alabileceğini belirtiyor. Yine her 10 sürücüden yedisi emniyet kemerinin sıkılaşması gibi “kaza öncesi hazırlık” sisteminin de ilgisini çektiğini belirtiyor.

Multimedya özelliklerine bakıldığında, sürücülerin yüzde 61’iön camda harita gösterme vb. özelliklerin olmasıyla, yüzde 56’sı araç içinde kişisel cihazları birbirine bağlayan wi-fi noktası olmasıyla ilgilendiğini söylüyor.

 

Öncü tüketiciler trendleri belirliyor

- Yenilikçi teknolojilere daha fazla ilgi duyan tüketiciler kimler?

Araştırmanın sonuçlarına göre mevcut araç kullanıcılarının/sahiplerinin yüzde 20’si otomotiv teknolojileri konusunda daha ilgili ve meraklı,“öncü tüketiciler" olarak tanımlanmıştır.

Öncü tüketiciler geleceği şekillendiren tüketicilerdir. Bu kişiler yeni ürünlere ya da fikirlere önem verirler ve diğerlerinden daha önce kullanmaya/satın almaya başlarlar. Dolayısıyla da toplumun kalanı için önceden tahminlerde bulunabilmemizi sağlarlar.Bu kitlenin görüşleri diğer kişiler için önemlidir,trendlerin belirleyicileridir ve ilgilendikleri konuyla ilgili tutkuludurlar.

Yeni araçlar söz konusu olduğunda öncü tüketicilerin profiline baktığımızda yarısından fazlasının erkek veyüzde 76’sının 16-45 yaş aralığında olduğunu görüyoruz.

Araştırma sonuçlarına göre araç kullananların yüzde 64’ü araba kullanmaktan keyif alırken öncü tüketicilerin (LEC) neredeyse tamamı araba kullanmaktan keyif aldığını belirtiyor. Her 10 sürücüden ikisi (%19) sadece eğlence için araba kullandığını söylüyor. Öncü tüketicilerde ise bu oran yüzde 30’a yükseliyor.

Ultra güvenli, data izleyici ve kendine yeten arabalar

-Tüketicilerin “Akıllı Araba” teknolojisinde ihtiyaçları neler?

“Öncü” grubun az önce belirttiğimiz karakteristiklerine de bakarak “sürüş keyfinin” arttırılması, sürüş esnasında araç içindeki “eğlence” faktörünün mümkün olduğunca vurgulanması yeni dönemin yükselen trendleri demek yanlış olmaz.

Araştırmaya katılan 5 bin 800kişiye sorduğumuzda ise “akıllı aracı” bakın nasıl tanımladılar;

  • Eğlence – Eğlence tercihlerinizi bilen bir araba. Örneğin arabaya bindiğiniz anda akıllı telefonunuzdaki veya tabletinizdeki müziği anında bağlantıya geçerek çalması,
  • Otonom sürüş – Çevresindekileri hissedip, insana gerek duymadan kendi kendine gidebilen bir araba.
  • Data izleyici – Sürüşünüzü kaydeden, sürüşünüze ve benzin tüketiminize göre sizi yönlendiren, kaza yapmanız durumunda polise ve sigorta firmanıza haber veren araba.
  • Ultra güvenli – Araba kullanmayı olabildiğince güvenli hale getiren araba - diğer arabalarla iletişim kurabilen, hız sabitleyicisi  ve entegre edilmiş kameraları olan…
  • Hayat düzenleyici – Evinizdeki diğer internete bağlanabilen cihazlarla iletişim kurabilen araba.
  • Kendine yeten – Güçlü ama hafif, enerji tüketimini en aza indirgeyenelektirikli araba.

Bu belirtilen çözümlerden hangilerinin daha cezbedici olduğu sorulduğunda araç sahipleri 3 temel özellik üzerinde yoğunlaşıyor; yüzde 87’si “ultra güvenli” konseptinin, yüzde 79’u “data izleyici” konseptinin, yüzde 73’ü de “kendine yeten” konseptinindaha cazip olduğunu belirtiyor.

Öncü tüketiciler ile genel tüketiciler karşılaştırıldığında, öncü tüketiciler her konsepti genel tüketicilere göre çok daha fazla cazip buluyor. Öncü tüketicilerin yüzde 90’ı “Eğlence” konseptini cazip bulurken, bu oran genel tüketicilerde yüzde 68’de kalıyor.

Premium araç sürücülerinin teknoloji ihtiyaçları diğer segment kullanıcılarından farklılaşıyor mu?

Premium olmayan araç sürücüleri, premium araç sürücülerine göre “ultra güvenli” ve “data izleyici” konseptini daha cazip buluyor.  Diğer konseptlerdepremium araç kullanıcıylarıyla, premium olmayan araç kullanıcıları arasında bir farklılık görülmüyor.

Bu konseptlerle ilişkilendirilen duygular nelerdir?

“Ultra Güvenli” konseptirahatlamış olmak ve huzurlu olmakla ilişkilendirilirlen, “Eğlence” konsepti mutlu olmak ve eğlenmiş olmakla ilişkilendiriliyor. “Otonom sürüş” ise kullanıcılarda pozitif etkinin yanı sıra negatif etki de yaratıyor; aktif olarak araba kullanıyor olmamak her 10 tüketiciden ikisinin güçsüz ve endişeli hissetmesine yol açıyor.

Farklılaşan güvenlik özellikleri yeni nesil araç kullanıcılarının daha fazla ödemeye değer bulduğu özellikler. “Yeni nesil araç teknolojisi” denildiğinde kendi kendine gidebilen akıllı araçlardan halen uzak durulduğu, farklı platform/teknolojik araçlardaki bilgiyi ve eğlenceyi buluşturan teknolojinin hayal edilen kabul gören yeni teknoloji olduğu görülmektedir.

Araç üreticilerinin yeni ve bağımsız, “akıllı” araçların kabul görmesi için kullanıcı nezdindeki duygusal bariyerleri kırması bundan sonraki adım olacaktır.


Lütfen Tüm Üyelerimiz için Tıklayınız >




prev
next